Airbnb tar avstånd från ansvar vid bedrägerier

Airbnb är en app som sedan lansering i augusti 2008 har vuxit i popularitet i de flesta av världens länder. Konceptet är enkelt och smidigt; privatpersoner kan hyra och hyra ut sina bostäder – allt från 1 dygn till flera månader. Priserna är betydligt lägre än hotell och appen har därför kommit att bli ett vanligt alternativ för resenärer. Nyligen har dock företaget kantats av skräckrubriker gällande bedrägeri – och enligt utsatta Sophia gör företaget ingenting i sin makt för att hjälpa.

Hade bokat lägenhet i New York

41-åriga Sophia Heurlin och hennes vänner hade bokat in en danskurs i New York och letade därmed efter boende. Då hotel skulle bli allt för dyrt för den tid Sophia och hennes vänder planerade spendera i staden vände sig Sophia till appen Airbnb, något som har blivit mycket vanligt. Efter lite sökande hittade Sophia en lägenhet som verkade passande och stämde av med sina vänner som tyckte samma. Vidare bokade Sophia boendet och fick ett bekräftelsemail vilket hon trodde kom från Airbnb.

”Jag fick ett bekräftelsemejl med Airbnb:s logga, precis som man brukar få. Allt var som det brukar så det fanns ingen anledning att känna oro”

I mailet stod det att reservationen hade gått igenom och allt verkade vara som det skulle. Det var först när Sophia skulle vidarebefordra mailet till en kompis som de upptäckte att allt inte stod rätt till. Det skulle visa sig att det handlade om bedrägeri.

”Länkarna var tomma. Det fanns inget där. Då började jag grotta i det och kom ganska snabbt fram till att det inte finns någon lägenhet överhuvudtaget. Airbnb är väldigt noga med att all kommunikation ska ske via sajten och mejlet såg ut att komma därifrån. De hade skapat en annan mejladress som ändå såg ut att komma från Airbnb, den hette ”airbnbvacation” eller något liknande. Jag fick bekräftelse, ett kvitto, på att det var betalt. De hade gjort det otroligt snyggt. De är proffs och vem som helst hade kunnat gå på det. ”

Det visade sig att de 17 000 svenska kronor som Sophia hade satt över för lägenheten i stället hade gått till ett spanskt bankkonto. Vidare berättar Sophia att utredningsprocessen blev allt annat än vad hon önskat. Airbnb hävdade att företaget inte har något ansvar i denna typ av ärende och hänvisade till polisen. Polisen förklarade att de inte har de resurser som krävs för att utreda denna typ av fall och Sophia gick då ut och berättade om händelsen i ett inlägg på LinkedIn.

I ett mejl till Dina Pengar konstaterar Airbnb att Sophia Heurlins pengar inte har gått genom deras säkra betalsystem. De fortsätter utreda fallet och efter att Dina Pengar varit i kontakt med företaget har deras säkerhetsteam mejlat Sophia Heurlin, tackat för att hon kontaktat dem och bett henne skicka dokumentation kring bedrägeriet.

 Jag hävdar att Airbnb, som ändå har godkänt den här uthyraren i sitt nätverk, har någon form av ansvar. Ska man känna misstro och oro när man använder sig av en sådan här tjänst så faller ju själva affärsidén, säger Sophia Heurlin.